Rasmus Wängelin, Rasmus Keger och Mårten Halvorsen
Rasmus Wängelin, Rasmus Keger och Mårten Halvorsen
Foto: Pressbild.
Det är kreatörsduon Rasmus Keger och Mårten Halvorsen som tillsammans med designern Rasmus Wängelin ligger bakom den hyllade kampanjen för Adam Tensta. Den har redan prisats i One Show, och tog i går hem två guldlejon i PR-kategorin. Dessutom finns det goda chanser att vinna fler priser under veckan.

Rasmus Keger arbetar till vardags på R/GA New York och gick ut Berghs så sent som 2009. Han befinner sig inte på plats i Cannes och kunde därför inte ta emot priserna under gårdagens gala. Men här svarar han på Resumés frågor i ett mejl.

Beskriv bakgrunden till kampanjen. Hur kom det sig att ni tog er an projektet?
– Vi tycker Adam är en väldigt duktig artist som förtjänar att sättas på karta utanför Sverige. Några vänner har jobbat en del med Adam Tensta, så genom dom kontaktade vi Adam. Vi Presenterade idén och frågade om han var intresserad av att göra projektet. Adam förstod värdet av idén direkt, så vi inledde samarbetet. Adam specialskrev låten som heter "Pass it on". Han låste in sig i studion under flera veckor vi hörde ingenting från honom. Sen fick vi ett mail där det stod "Nu känner jag mig riktigt nöjd med låten". Han spelade in den skickade den till oss och raderade alla kopior från sin hårdisk.

Gjorde ni den vid sidan av era normala sysslor? I så fall, hur fick ni tiden att räcka till?
– Under tiden Adam skrev låten började vi jobba med programmering och design på byrån och vi blev en lite större arbetsgrupp. Vi har drivit projektet parallellt med andra briefer vi har jobbat på och det har fungerat bra. Självklart har det varit många sena nätter och helger men vi har jobbat med väldigt duktiga folk som har förstått hur bra det kan bli, och delat samma passion för projektet, som t ex Rasmus Wängelin som har jobbat med designen och inte minst Adam själv.

Varför tror du att kampanjen har blivit så pass prisad som den har blivit?
– Jag tror att det är flera faktorer som har bidragit. Jag kan bara spekulera, men jag tycker att styrkan i den är att idén enkel, den går att förklara med tre ord - "One Copy Song". Sen grundar den sig i något vi alla kan relatera till, att för bara för några år sedan tog man inte musik för givet, man väntade på ett skivsläpp i flera månader och gav varje spår en chans när man väl lyssnade på dom. Internet i all ära, men tillgängligheten har gjort att man inte är lika exalterad över ny musik.

– Sen gjorde vi ett försök att sticka ut i casefilms-djungeln, vi ville försöka undvika det klassiska casefilmsmanuset med "The Insight, the problem, so what we did..." och även undvika att ha Coldplay - Viva La Vida som musik. För mig känns den mer personlig, vilket jag hoppas har bidragit till att den är lättare att ta till sig.

Vad var svårast med kampanjen?
– Adam har varit fantastiskt lätt att jobba med. Ibland har det varit lite svårt att jobba från de olika tidzonerna, men i det stora hela har det varit väldigt smärtfritt.

Vad betyder alla priser för er personligen?
– Vi är ju jätteglada. Att vinna guld i Cannes har ju självklart varit ett karriärmål och det känns speciellt kul att vi får det för ett projekt som vi har varit involverade i från minut 1 fram till nu. För både mig och Morten ligger musik varmt on hjärtat så det har varit väldigt roligt att jobba med just det, och något vi gärna vill jobba mer med i framtiden.

Hur reagerar Adam på den här framgången?
– Adam är oerhört glad. Han har mailat flera gånger och givit oss virtuella applåder. Jag tror att det är viktigt att vara innovativ som artist och inte sitta och se på medans branschen förändras. Tror att den PR Adam har fått och dessa priser är ett bevis på att det också uppskattas av gamla och nya fans.