Det är lördagen efter Thanksgiving och en av de intensivaste shoppingperioderna i USA. American Express ville få fler att handla i fristående butiker, samtidigt som de ville stärka relationen till befintliga och potentiella kunder.

Bakgrunden är den ekonomiska krisen som har gjort att flera mindre aktörer har tvingats plocka ned skylten för gott. Konceptet som CP+B tog fram heter "Small business Saturday" och har nu blivit en officiell dag i amerikanernas almanackor, precis som "Black Friday". Det uppmanar allmänheten att gå till sina lokala butiker och handla snarare än till de stora kedjorna under denna dag.

Succén har blivit ett faktum och "Small business Saturday" har uppmuntrats från alla möjliga håll inklusive president Barack Obama. Kampanjen är inte tidsbestämd utan lever för alltid kvar, och American Express kan fortsätta rida på vågen som det innebär att förknippas med något som de flesta uppskattar.
– It's a game changer, förklarade exempelvis Directjuryns ordförande Gideon Amichay igår.

– Det är inte varje dag som Obama säger "Yes we can" till en reklamkampanj, sade han vidare.

Att kampanjen tilldelas Grand Prix i både Promo & Activation och Direct bygger på samma förståelse: att den lever för alltid och att den bygger American Express varumärke genom att förknippas med den goda saken. Ovanpå allt hjälper de också de fristående butiksägarna med verktyg för att kunna marknadsföra sig själva på nätet och i sociala medier.