Smittskyddsinsitutet går upp med nya kampanjen Provligget idag - signerad Le Bureau.
Smittskyddsinsitutet går upp med nya kampanjen Provligget idag - signerad Le Bureau.
Foto: Pressbild.
– Med Provligget vill vi, utan att använda pekpinnar, att unga vuxna ska få upp ögonen för hur viktig kondomen är, säger Karin Rågsjö vid Smittskyddsinsitutet i en kommentar.

kampanjsajten får man provligga med elva olika karaktärer spelade av kända svenskar.

Alltifrån Personliga Tränaren av Andreas Wilson och Överklassfrun av Kim Anderzon till Demonregissören spelad av Måns Herngren:

– För två år sedan genomförde vi kampanjen Knullträdet och vi ser att Provligget är en naturlig fortsättning på det arbete vi påbörjade då, säger Karin Rågsjö i en kommentar.

Enkelt förklarat går det hela ut på att man spelar in en 15-sekunders stönsession med hjälp av datorns mikrofon. Användarens och karaktärens stön matchas och "provligget" spelas upp som en ljudfil.

Den som har spelat in sitt stönande kan även få provligga med Facebookvänner genom att skicka en sådan förfrågan till dessa.

Smittskyddsinsitutet släpper även låten Provligget inför kampanjen för att svenska folket ska komma i rätt stämning.

Låten är skapad av Linus Eklöw och är baserad på de olika karaktärernas stön. Den finns även på Spotify under artistnamnet Knulldeluxe och låttiteln Provligget:
– Provligget är en bjuss-grej för att påminna folk om att ligga med kondom sen när det väl gäller, säger Emma Eriksson, art director på Le Bureau i en kommentar.

Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare:
Karin Rågsjö, Smittskyddsinsitutet
Reklambyrå:
Le Bureau
PR-byrå:
Jung Relations
Mediebyrå:
Starcom
Webbproduktion: B-Reel
Ljudproduktion: Flickorna Larsson