– Det var Lottie Knutson-nivå på deras agerande förra veckan. Den trygghet och det lugn de visade under hårt tryck, att ta sitt ansvar utan att skylla ifrån sig är så stort att jag blir tårögd. Det är en jävla bra kund, säger Patrick Kampmann som är cd på Volontaire och den på byrån som jobbat mest med Curators.

Briefen för uppdraget var ganska enkel. Det fanns en sverigebild, ett löfte om transparens, öppenhet och progessivitet som var uttryckt i ett strategidokument.

Volontaires jobb blev att leda det löftet i bevis. Idén om twitterkontot är enligt Patrick Kampmann "stor i sin enkelhet" men den kreativa processen var inte det mest ansträngande i sammanhanget. I stället var det förankringen, att få inbladade parter att våga satsa som var den stora utmaningen.
– Vi jobbar med det här varje dag med våra kunder. Man kommer till en punkt där man måste våga släppa lite. Och den punkten blir avgörande i ett uppdrag. Gör dom det, och vi har gjort allt annat rätt så blir det fantastiska resultat. Det är sådan return on investment att det inte går att räkna, säger Carl Unger som är vd för Volontaire.

Han är hedrad över utmärkelsen, och lättad: 
– Att få göra kommunikation för sitt eget land genom att visa på vad vi tycker är viktigt inom kommunikation vet jag inte hur man skall toppa. Vi var otroligt nervösa förra veckan, det var så mycket som stod på spel på alla nivåer.

Veckan i Cannes Lions markerar finalen på en vår som har varit riktigt bra för Volontaire. Man har vunnit nya kunder, guldägg och nu Grand Prix. Ekonomin ser stark ut och Carl Unger menar att byrån har höjt ribban för att våga fortsätta.
– Vi har gått från en rebellisk tonåring till ett mycket proffsigare bolag. Vi har jobbat väldigt hårt att få ordning på vår process. Nu skärper vi till det ytterligare och tar nästa steg.