Ewa Björling framför festivalpalatset i Cannes.
Ewa Björling framför festivalpalatset i Cannes.
Foto: Fredrik Thambert.
Under tisdagen och onsdagen är Ewa Björling på besök i Cannes. I går träffade hon en större delegation bestående av representanter från Komm och flera framträdande kommunikatörer för att diskutera svensk reklam och hur hon kan hjälpa till. I dag bekantar hon sig med festivalen. 
– Det här är en väldigt spännande bransch med människor som har högt till tak och tänker utveckling. De ser hela tiden nya möjligheter och är inte nöjda bara för att de har lyckats utveckla en bra sak, säger hon till Resumé.

Vad är målet med besöket? 
– Vi ska diskutera vad vi från regeringens sida kan göra för att stödja och ytterligare stärka vår närvaro.

Vad ser du fram emot här nere?
– Att lära mig mer om hur man tänker i den här branschen och vad som är viktigt. Det är också kul att se hur mycket framgångsrika svenska det finns här, och hur populära svenskar är ute i världen. Inte bara Sverige som varumärke, utan att svenskar är väldigt eftertraktade i internationella företag.

Vad kan du konkret göra för att hjälpa den svenska reklambranschen?
– Det är lättare för oss att tänka offentligt främmande för många andra branscher. Den här branschen är väldigt svår, eftersom det är en bransch som själva är experter på hur man kommer ut i världen och säljer tjänster och teknologi. I det här fallet måste vi fråga proffsen vad vi bäst kan hjälpa till med.

Vad säger du om Curators of Sweden som har blivit en snackis världen över den senaste veckan?
– Jag tycker att det är superintressant och det är precis vad Sverige ska stå för, även om man kan ha olika åsikter om det som skrivs på Twitter. Att människor reagerar på en del av tweetsen visar att vi står för öppenhet, att vi tycker olika och att folk får uttrycka sig på olika sätt.