Curators of Sweden.
Curators of Sweden.
– Juryn var inspirerad och avundsjuk på Curators of Sweden. Flera sa att det aldrig skulle fungera i deras länder, vilket de hade önskat. VisitSwedens hantering kritiken i förra veckan spelade stor roll. Det gav budskapet trovärdighet. Hade de backat istället tror jag inte kampanjen hade vunnit Grand Prix, säger Daniel Illic cd på North Kingdom och den svenske representanten i juryn.

Även North Kingdom visade framfötterna med både guld, silver och brons med kampanjen "Rome 3 dreams of black" åt Google. Daniel Illic lyfter fram teamets samarbetsförmåga som en framgångsfaktor samt var också glad över att de fått utdelning på satsningar med komplexa tekniska lösningar.

North Kingdom var även inblandade i den danska guldvinnaren Uncle Greys kampanj "The Liberation". Andra svenska byråer som vann brons var DDB, Åkestam Holst och Great Works. Sämre gick det för Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot, som trots höga förväntningar inte fick någon metall överhuvudtaget.

Cyberkategorin är en av få kategorier under Cannes Lions där juryn får ge ut fler än ett Grand Prix. Så skedde även den här gången, till R/GA:s "Nike+ Fuelband" vid sidan av Curators of Sweden. Även där finns svensk koppling, genom svenske marknadschefen Stefan Olander. Totalt var 15 svenska bidrag nominerade.

Här är de svenska bidragen som belönades i cyberkategorin:
Grand Prix:  
Curators of Sweden VisitSweden/Svenska Institutet Volontaire

Guld:  Rome 3 dreams of Black. Google North Kingdom

Silver: Curators of Sweden VisitSweden/Svenska Institutet Volontaire
Rome 3 dreams of Black. Google North Kingdom

Brons:  
The winter adjusted bear Volkswagen DDB
Jackpot Swebus Åkestam Holst
Donate Dotcom Donate Dotcom/Great Works Great Works
Rome 3 dreams of Black. Google North Kingdom