Erik Sollenberg, vd Forsman & Bodenfors, Annette Gårdö, ny vd på Lowe Brindfors och Göran Åkestam, vd Åkestam Holst. De slåss nu om Ikea-kontot i pitchens slutrunda.
Erik Sollenberg, vd Forsman & Bodenfors, Annette Gårdö, ny vd på Lowe Brindfors och Göran Åkestam, vd Åkestam Holst. De slåss nu om Ikea-kontot i pitchens slutrunda.
Foto: Björn Elgstrand och pressbild.
Ikea och Forsman & Bodenfors har haft ett mycket framgångsrikt samarbete genom åren. Möbeljätten anlitade F&B 1996, och för första gången sedan dess genomförs nu en reklambyråpitch. Det avslöjade Resume.se i maj.

– Vi tyckte att det var dags, vi har jobbat med F&B i så många år. Det är ett samarbete som har överlevt fyra marknadschefer. Vi har sett över andra delar och någon gång måste man även se över den kreativa delen. Vi vill känna oss för, sa Ikeas marknadschef Nils Larsson till Resume.se i maj.

F&B tänker kämpa till sista blodsdroppen för att behålla Ikea. Ikea är en av Forsman & Bodenfors absolut största och viktigaste kunder. Ett tiotal personer på byrån jobbar ständigt med Ikea, och ibland är det fler än så.

– Det är en jätteviktig kund på många plan för oss, sa Olle Victorin, projektledare på Forsman & Bodenfors till Resume,se i maj.

Resume.se kan nu berätta att tre byråer är kvar i slutrundan. Det är Forsman & Bodenfors, Lowe Brindfors och Åkestam Holst.

Den historiska pitchen ska vara klar någon gång nästa vecka. Varken byråerna eller Ikea vill kommentera processen.

Ikea var Sveriges tolfte största annonsör 2011. Företagets medieinvesteringar låg på 360 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.