La Croisette i Cannes.
La Croisette i Cannes.
Foto: Fredrik Thambert.
Till slut fick "Curators of Sweden" det stora erkännandet i Cannes Lions, med sitt Grand Prix i Cyber igår. Dessutom fick Sverige två guldlejon som gick till Stockholm Design Lab och North Kingdom.

När vinnarna i 11 av 15 kategorier har presenterats har svenska byråer vunnit totalt 43 lejon (42+1 Grand Prix).

Flest till antalet har DDB Stockholm vunnit, men det finaste priset har Volontaire tagit hem.

Utöver de svenska lejonen kan vi notera att North Kingdom har varit inblandade i ytterligare ett guld och två silver som den danska byrån Uncle Grey tog hem i går. Dessutom har det gått bra för de båda svenskarna Rasmus Keger och Rasmus Wängelin som ligger bakom "One copy song" för Adam Tensta. Kampanjen har bland annat vunnit två guldlejon i PR.

Byråtoppen hittills:
Volontaire: 1 Grand Prix, 2 silver
North Kingdom: 1 guld, 1 silver, 1 brons
Stockholm Design Lab: 1 guld, 1 brons
Prime: 3 silver, 1 brons
Forsman & Bodenfors: 2 silver, 1 brons
Happy F&B: 2 silver
DDB Stockholm: 1 silver, 7 brons
Åkestam Holst: 1 silver, 5 brons
Mobiento: 3 brons
Saatchi & Saatchi/MSL: 3 brons
CP+B: 2 brons
Garbergs: 1 brons
Starcom: 1 brons
King: 1 brons
Great Works: 1 brons

UPPDATERING: I den första versionen av denna artikel hade vi missat ett silverlejon till North Kingdom.