Ikväll avslutas årets upplaga i Cannes Lions med prisutdelning i kategorierna Film, Film craft, Brandend content & entertainment och Titanium & Integrated. Sverige lyckas vinna två lejon, och når därmed upp till totalt 45 priser – två från rekordnoteringen 47 lejon från 2010.

Forsman & Bodenfors vinner ett brons i film med "Smoothness" för kunden IQ. Svenska byråer hade skickat in 71 bidrag i kategorin, varav fem nominerades.

CP+B vinner ett silverlejon i den nya kategorin Branded content & Entertainment med "Autodance" för spelföretaget Ubisoft. Bidraget var Sveriges enda nominering i kategorin.

I Film craft och Titanium & Integrated blir det inga svenska priser, trots att Curators of Sweden, som vann Grand Prix i Cyber, var nominerad i den sistnämnda kategorin.

Grand Prix i Titanium & Integrated går till Nike+ Fuelband – som även den fick ett Grand Prix i Cyber.

Byråtoppen Cannes 2012:

Volontaire: 1 Grand Prix, 2 silver

North Kingdom: 1 guld, 1 silver, 1 brons

Stockholm Design Lab: 1 guld, 1 brons

Prime: 3 silver, 1 brons

Forsman & Bodenfors: 2 silver, 2 brons

Happy F&B: 2 silver

DDB Stockholm: 1 silver, 7 brons

Åkestam Holst: 1 silver, 5 brons

CP+B: 1 silver, 2 brons

Mobiento: 3 brons

Saatchi & Saatchi/MSL: 3 brons

Garbergs: 1 brons

Starcom: 1 brons

King: 1 brons

Great Works: 1 brons