Anders Wahlquist, koncernchef för B-Reel.
Anders Wahlquist, koncernchef för B-Reel.
Foto: Pressbild.
B-Reel i Stockholm har haft det lite kämpigt under 2011.

Nettoomsättningen ökar visserligen med nära 14 miljoner kronor, men samtidigt går byrån från ett finansnetto på drygt 2,8 miljoner till nära 2,6 miljoner:
– Vi har vuxit organiskt, men det tar alltid lite tid innan folk hittar sin plats i organisationen och innan man får in projekt. Sedan kan man konstatera att 1 av 5 rekryteringar inte fungerar. Dels blir det en kostnad då man inte får tillräckligt med intäkter, dels kostar det att hitta ny personal, säger Anders Wahlquist, som är koncernchef för B-Reel.

B-Reel har gått från cirka 19 anställda till 23 personer under det gångna året.

Räkenskaperna visar att personalkostnaderna har stigit från 11,7 miljoner kronor under 2010 till nära 16,7 miljoner kronor under 2011.

Men detta är långtifrån de 14 miljoner som byrån redovisar i ökad nettoomsättning. Ett genomsnittligt projekt hos B-Reel varar i 6-15 veckor.

Ett problem är bara att man aldrig vet när projekten trillar in:
– Det enda vi kan vara säkra på om två månader är att 24 löner ska betalas ut, men vi vet aldrig i förväg vilka projekt som vi får in. Vi hade en månad förra våren då det var helt stilltje. Produktionsbolag har inga årsavtal så någon sade en gång att en reklambyrå alltid är två samtal från en konkurs och det tycker jag stämmer ganska bra säger Ander Wahlquist.

Han menar ändå att B-Reels fokus inte ligger på att maximera vinsten, utan att främsta fokus handlar om att hålla god kvalitet på projekten:
– I annat fall hade vi jobbat med bankingverksamhet, säger Anders Wahlquist.

De olika bolagen inom B–Reel-koncernen drivs som självständiga bolag – B-Reel finns även i London, Los Angeles och New York.

Koncernen har idag cirka 130 anställda.

Nytt inom gruppen är att man satsar hårt på att tillvara olika idéer som inte genomförs och lägger dessa under B-Reel Products.

B-Reel håller även på med nio stora långfilmsprojekt:

– B-Reel i Los Angeles växer. Vi har plockat in en ny exekutiv producent och även signat en rad nya regissörer, säger Anders Wahlquist.

I dagsläget finns inga planer på att öppna fler kontor:

– Det är viktigare att skapa stabila bolag och att vi syns och hörs på dessa marknader än att sätta upp en ny flagga, säger Anders Wahlquist.

Cannes har nyligen avslutats och Anders Wahlquist är förvånad över att det inte blev några fler lejon i år:

– Vi har vunnit mycket priser vid andra tävlingar och jag tycker att Inside Experience och Ariel Fashion Shoot samt Magnums Pleasure Hunt borde kammat hem något lejon. Vi vann två cyberlejon och fem lejon i andra klasser med fyra olika projekt, varav två från Sverige, så vi kom hem med lite metall men från andra håll än de vi väntat oss, säger Anders Wahlquist.

Han har varit med sedan starten år 1999 och äger cirka 80 procent ihop med två andra delägare.

Anders Wahlquist hävdar att 2012 har sett mer stabilt ut än så länge och att planen är att fortsätta växa. Han berättar också att B-Reel ligger i förhandlingar kring ett mastodontprojekt som rör stora namn inom Hollywood:

– Inget är klart ännu, men man märker att stora filmmakare får ett allt större intresse för digitala projekt, säger Anders Wahlquist.

Vad ser du för trender i USA?
– Vetefan. Det är väl snarare så att NY borde titta mer på Sverige. Volontaire vann Grand Prix och North Kingdom tog guld. Man presenterar mer lekfulla och respektlösa kampanjer, säger Anders Wahlquist.

Så det är inte så bra att åka till New York för att lära sig med andra ord?
– I USA tar man inga risker, utan använder stabila regissörer och det är väldigt hierakiskt. I Sverige kan en ung kreatör komma med en skitbra idé och driva igenom detta hela vägen upp inom organisationen.

Han menar att det blir lite hugget och stugget för ett produktionsbolag som B-Reel:
– För oss är det skönt att vara i Stockholm med närheten mellan byrån och produktionsbolaget, men om man får in något i USA kan man till och med få New Yorks filharmoniker att spela in musik till en digital reklamfilm, säger Anders Wahlquist.