Teaser-kampanjen med jättevepan som var en del av gruppens grafiska identitet.
Teaser-kampanjen med jättevepan som var en del av gruppens grafiska identitet.
Först kom teasern förra veckan med jättevepan på Stureplan. Sedan kom steg två med datumet för spelningen och meddelandet om att turnén blir dj-gruppens sista. Det skrivs spaltmeter om det hela och 35 000 biljetter på Friends Arena sålde slut på 42 minuter.

Swedish House Mafia har blivit ett urstarkt varumärke associerat med den euforiska känslan publiken får på konserterna.

Hur mycket reklamen (utomhus och i sociala medier) spelat in är oklart. Pr-strategin med att meddela att man lägger av och att det är sista spelningarna – utan några fler kommentarer – skapar naturligtvis en del av det massiva suget efter biljetter.

– Man är del i ett maskineri, men man ska komma ihåg att när Swedish House Mafia i december var det första elektroniska bandet att spela på Madison Square Garden sålde biljetterna slut på nio minuter, säger Pontus Frankenstein.

Reklamkonceptet är detsamma nu som då.

– Inför det våghalsiga begreppet att som första dansakt fylla Madison Square Garden, skapade vi en visuell identitet för den typen events. De vågade och satsade på en kampanj med stark grafisk identitet, men som samtidigt är en bra bit ifrån hur konsertaffischer brukar se ut. Ju större band, desto mer konventionell och självklar kommunikation. Swedish House Mafia gillar att göra tvärtemot, säger Pontus Frankenstein som haft Swedish House Mafia som kund i snart två år.

– Det var över 100 000 unika besökare på sajten bara idag. Våra graphics sprids på Instagram och i andra sociala media som en löpeld. Det var längesedan en kampanj eller grafisk identitet fick det genomslaget.

Kommer du själv att gå på någon av konserterna?
– Absolut, jag får väl fixa biljett på svarta börsen, ha ha.