Lars Axelsson och WPP-bossen Sir Martin Sorrell.
Lars Axelsson och WPP-bossen Sir Martin Sorrell.
Foto: Pontus Höök (Arkiv).
Enkelt förklarat ska samarbetet mellan The Brand Union och Digit leda till att man får en förstärkt kapacitet för att aktivera och bygga identiteter i en digital miljö.

Detta blir allt viktigare i takt med att den digitala utvecklingen har skapat lite upp-och-nedvända världen inom varumärkesområdet:
– Förr började du med att bygga en större kommunikationsplattform och lade sedan på det digitala. Nu gör man tvärtom och börjar med det digitala som den första kontaktpunkten, säger Lars Axelsson.

The Brand Union och Digit har visserligen samarbetet tidigare, men nu skapar man formaliserade former för ett större globalt samarbete.

Det nya utökade samarbetet har redan burit frukt i form av att man håller på med ett större digitalt projekt för ett företag inom konfektionsindustrin, vilket vill inte Lars Axelsson berätta om i detta skede.

Det här med större globala samarbeten kan kännas ganska abstrakt ibland?
– Jo, det är också därför som vi slipar på formerna för hur samarbetet ska se ut. Men om jag fick bestämma skulle jag vilja öppna en Digit i Sverige inom ramen för The Brand Union så fort det bara gick, säger Lars Axelsson.

Han kan inte riktigt gå in på hur stor andel de digitala delarna av The Brand Unions verksamhet omsätter, men det råder inga tvivel om att det är ett område som hela tiden växer:

– Den digitala sidan är på väg att bli lika stor som de traditionella bitarna för att bygga ett varumärke, säger Lars Axelsson.

Hur ska det hela fungera rent praktiskt – flyger man in ett team med digitala experter?

– Vi sitter på digitala kunskaper, men vi behöver högra kapacitet. Så det här är ett bra sätt att göra det på, säger Lars Axelsson.

Han kommer ihåg en liknande episod då han satt som vd för Lowe Brindfors och 20 personer flögs in från Kanada över en natt:

– Digits vd Laura Simon kommer hit på blixtvisit redan på måndag för att informera om hur samarbetet påverkar oss i Sverige, säger Lars Axelsson