Foto: Andreas Elgstrand.
Stämningen på Forsman & Bodenfors är naturligtvis inte på topp i dag efter beskedet att Ikea avslutar samarbetet med byrån och i stället väljer Åkestam Holst som ny reklambyrå för den svenska marknaden.

– Självklart är vi besvikna. Det har varit en fantastisk resa med Ikea, men det är lätt att förstå att behovet av förändring i sig blir avgörande efter så många års samarbete. Så vi har inte svårt att förstå eller att acceptera Ikeas beslut, säger Olle Victorin som gratulerar Åkestam Holst.

Men F&B – Sveriges största och mest framgångsrika byrå – låter sig inte nedslås. Man ser tappet av Ikea som en möjlighet att attrahera nya spännande storuppdrag. F&B deltar i flera pitcher för närvarande.

Och målet är att återerövra Ikea i framtiden.

Hur förlusten av Ikea påverkar F&B återstår att se. Ett tiotal personer, ibland fler, har jobbat med prestigekunden. De får nu andra uppgifter på byrån.

– Vi har känt till det här länge att risken finns, så vi har kunnat planera för ett sådant scenario. Vi har haft ett bra första halvår. Jag kan inte kommentera det i detalj, men vi kommer att ha en tillväxt i år, även utan Ikea, säger Olle Victorin.

Forsman & Bodenfors-koncernen hade i snitt 202 anställda och själva reklambyrån i snitt 106 anställda under 2011.

Reklambyråns omsättning var 401 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet låg på 28 miljoner kronor.

Hela F&B-koncernen med reklambyrån Forsman & Bodenfors, Happy F&B, F&B Case, F&B Factory, Kollo F&B, F&B Inhouse och SMFB.omsatte 511 miljoner kronor 2011 och gjorde ett rörelseresultat på 53 miljoner kronor.