Lotta Lundgren.
Lotta Lundgren.
Foto: Resumé.
I annonsen sitter en kvinna i ett badkar och talar i telefon samtidigt som hon rostar bröd. Budskapet är "Dags för en vassare kniv i lådan?”.

Lotta Lundgren. med många år i reklambranschen, säger sig inte ha sett något liknande. Hon blev upprörd när hon såg annonsen och framförde sin kritik till Sundqvist på företagets Facebook-sida. Hennes inlägg som fått över 400 likes lyder så här:

"Hej Sundqvist. Jag sitter här och tittar på er annons i senaste numret av tidningen Gourmet. Annonsen föreställer en bild på en kvinna som rostar bröd och pratar telefon i badkaret. Dags för en vassare kniv i lådan?

Jag jobbade i reklambranschen i närmare 15 år. Men hur jag än försöker kan jag inte komma på att jag sett något uslare i annonsväg. Här har ni sannerligen hittat en rent sublim kombination av dålig smak, irrelevans, kvinnohat och en nästan skrattretande låg nivå på det hantverksmässiga utförandet. Ni skriver reklamhistoria här. Och drar samtidigt ert eget och Globals varumärke djupt ner i smutsen.

Det är förstås fullt möjligt att det är Global som själva ligger bakom annonsen. Men då kan man välja att inte publicera den".

Sundqvist svarar på Facebook att man tagit åt sig av kritiken och nu har avbrutit kampanjen.

”Det var inte så svårt beslut med tanke på reaktionerna från dig och andra. Vi har stoppat de annonser vi kan men det finns risk att några redan hunnit gå i tryck. Vi kommer fortsätta skapa annonser som sticker ut men vi undviker givetvis den här vinkeln framöver”, meddelar företaget.

– Skönt att det gav effekt. Annonsen var vansinnig, säger Lotta Lundgren till Resume.se.

Annonsen som stoppats: