Ewa Björling är en vandrande reklampelare för Nike.
Ewa Björling är en vandrande reklampelare för Nike.
Foto: Fredrik Hazén.
Nike+ Fuelband är en marknadsföringskampanj i form av en sportaccessoar som tagits fram av Nike i samarbete med reklambyrån R/GA. Kampanjen vann två Grand Prix under Cannesfestivalen.

Själva armbanden har hitills varit svåra att få tag på och släpps inte på den europeiska marknaden förrän i början av augusti. Värdet är strax över 1 000 kr.

Handelsminstern Ewa Björling fick sitt exemplar i samband med Cannesfestivalen – där hon träffade Nikes marknadschef Stefan Olander.

I ett mejl till Resumé svarar handelsministerns pressekreterare Monica Ohlsson:

"Bandet fick statsrådet som gåva i samband med kreativitetsfestivalen Cannes Lions. Gåvor till statsråden registreras och för handelsministern registreras de via UD. Hon har under några dagar valt att prova den, för att sedan lämna tillbaka den på UD enligt gängse rutiner.

Handelsministern är intresserad av ny teknik och nya innovationer, speciellt när det är inriktning mot hälsa. I hennes roll som handelsminister träffar hon hela tiden företag från hela världen och försöker alltid hålla sig ajour med innovationer och nya
branscher."

I frågorna till Monica Ohlsson undrade Resumé bland annat om handelsministern kände till att Nike+ Fuelband var del i en marknadsföringskampanj, hur hon ser på att statsråd vidarebefordrar reklamkampanjer åt amerikanska företag samt vilken åsikt hon har om produktplacering som marknadsföringsverktyg. Hon har avstått från att svara.