Pause Ljud & Bild och Åkestam Holst har en tradition av uppmärksammade och prisbelönta kampanjer – bland annat svalde Fredrik Hjelmquist ett trådlöst ljudsystem och förvandlade sig själv till en Human Jukebox.

Nu i sommar har företaget och byrån kläckt en ny idé – en Piaggio-moppe som säljer hörlurar på samma sätt som glassbilen säljer glass. Den åker runt i Stockholm och stannar till på strategiska ställen som exempelvis parker där folk hänger.

Pause Ljud och bild har alltså blivit en ovanligt rörlig butik, och hörlursbilen har en egen jingel precis som glassbilen.

I går var det premiär och det har blivit en rivstart – folk hajar till, kommer fram och tycker att det är kul och gulligt och associerar till glassbilen, berättar Fredrik Hjelmqvist och gänget från Åkestam Holst.

– Det är den bästa idén genom tiderna, säger Fredrik Hjelmqvist.

När Resumé är på plats stannar många till och vänder sig om på gatan.

Hörlurar säljer som aldrig förr och Pause Ljud & Bild betonar vikten av bra ljud.

– De flesta hart iPhone-lurar som är bedrövliga. För någon hundralapp till kan du få fantastiskt ljud. Vi säljer enorma mängder.

Både Fredrik Hjelmquist och Åkestam Holst tror att kampanjen kan vinna reklampris.

– En 100-wattare blir det.

Arbetsgruppen

Uppdragsgivare: Pause Ljud & Bild
Uppdragsgivare ansvarig: Fredrik Hjelmquist
CD: Andreas Ullenius
AD: Yvan Archimbaud
Copy: Adina Asplund
Projektledare: Henrik Adenskog
Produktionsledare: Anna Nolendorfs
Grafiska designers: Torbjörn Krantz och Oscar Gardö
Web: Nisse Axman