Enligt Peter Wallentin, som är PR-ansvarig för Oral B i Skandinavien visar en undersökning bland Firstdates medlemmar att leendet är minst lika viktigt som personligheten när känslorna spirar. Undersökningen genomfördes bland 1777 personer av Firstdate.se under juli månad 2012.

Oral B vill därför hjälpa de av sina potentiella kunder som är singlar att visa sitt vinnande leende. Genom att bygga en dejtingsajt åt dem, där man måste ta en bild på sig själv leendes för att få bli medlem. Sajten heter logiskt "Smiledate". Med kampanjen hoppas man att skapa en koppling mellan användning av varumärkets produkter, och framgång i kärlek.

- Den här kampanjen kommer att belysa vikten av ett leende i ett naturligt men samtigt oväntat sammanhang, där konsumenterna - dejtarna - är öppna för budskap kring detta. Vi kommer på ett trovärdigt sätt få konsumenterna att inse vart en god munhälsa faktiskt kan ta dig, säger Peter Wallentin

Den specialbyggda dejtingsajten Smiledate är öppen från juli till september. Målet är att minst 10.000 personer skall ha fått en ny anledning att le efter kampanjperioden. Och kanske också valt en ny tandborste: 

- Vi på Oral-B vet att många människor är öppna för att övergå till elektrisk eltandborste och genom all vår kommunikation försöker vi få konsumenterna att inse fördelarna,  denna gång har vi valt att nå konsumenten via en ny och oväntad kanal, en dejtingsajt. Genom att kommunicera via Smiledate når vi en köpstark målgrupp som ofta är öppen för förändring och redo att ta till de medel som behövs för att nå sina mål - oavsett om det handlar om att köpa en ny eltandborste för att förbättra sitt leende eller att testa att dejta på ett nytt sätt, säger Peter Wallentin.