Handelsbarometern består av två indikatorer; Framtidsindikatorn som är ett mått handlarnas tro på utvecklingen i detaljhandeln samt Kaxighetsindikatorn som är ett mått på hur stor andel av detaljhandlarna som tror att de kommer öka sin marknadsandel under den kommande treårsperioden. Båda värdena stiger i jämförelse med föregående månad.

– Sommaren har börjat positivt för handeln. Den rekordstora skatteåterbäringen som kom vid midsommar har varit en injektion. Samtidigt har det ostadiga vädret gjort att många valt handeln framför stranden, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

 Handlarna har även svarat på om de tror att sommarens kvarvarande stora idrottshändelse; OS i London kommer att påverka försäljningen. 21 procent tror att OS kommer ha positiv effekt.

 – Även om OS inte blir någon kassako för handeln är det ett festligt inslag som kommer att kunna ha en positiv effekt på dagligvaruhandeln och elektronikbranschen, säger Magnus Kroon.