Soda Stream utanför Coca-Colas huvudkontor i Sverige
Soda Stream utanför Coca-Colas huvudkontor i Sverige
SodaStream kommer under de närmaste dagarna åka runt i Stockholm  med en släpvagn fylld med tomma plastflaskor, för att visa på hur mycket butlejerad dryck bidrar till nerskräpning. Släpvagnen som åker runt rymmer en normal familjs femårsförbrukning av flaskor och innehåller totalt 3714 flaskor av plast och aluminiumburkar. Man utlyser också en "flaskfri dag".

 

– Med gårdagens aktion vill vi visa hur omfattande nedskräpningen genom läskflaskor och burkar verkligen är och genom "Flaskfria dagen" önskar vi att visa på alternativ, säger Daniel Dembovsky, som är nordisk marknadschef för SodaStream i ett pressmeddelande.

Kampanjen drog igång igår, genom en gerillaaktivitet framför Cola-Colas huvudkontor. Att udden riktas mot Coca-Cola förklaras med att företaget har försökt stämma SodaStream sedan Coca Colas varumärke har synts på flaskor som använts i liknande akviteter samt att läskjättens PET-flaskor ofta hamnar i naturen. Enligt SodaStream blev aktiviteten avbruten av personal hos Coca-Cola som avvisade dem från området.

– Det är viktigt att människor får reda på de skador som orsakas av avfallet från platsflaskor. Vi vill visa människor runt om i världen vad de stora tillverkarna inte vill att de ska se, säger Daniel Birnbaum, vd på SodaStream.

Men hos Coca-Cola tillbakavisar man att företaget bidrar till nerskräpning.

- Jag tycker vi tar ansvar för våra produkter. Dryckesbranschen i Sverige står gemensamt bakom Returpack och jobbar aktivt med att få fler att panta burkar och flaskor genom kampanjen Pantamera. Vi ser också att 90% av våra konsumenter återvinner. Sen finns det vissa målgrupper som vi måste bli bättre på att nå i det här avseendet. Framförallt ungdomar, säger Peter Bodor som är kommunikationsdirektör på Coca-Cola i Sverige.

Han tycker inte heller att uppgifterna om att Coca-Cola har stämt SodaStream för varumärkesintrång på grund av deras kampanj är riktigt relevant i Sverige.

- Vad de refererar till är en process som pågår nere i Sydafrika och är en av flera varumärkesärenden som Coca-Cola driver. Vi i Sverige vet mycket litet om det och har inte heller anledning att kommentera eller förhålla oss till en pågående juridisk process, säger Peter Bodor.

SodaStreams kampanj "Den flaskfria dagen" har lanserats i över 18 länder och  kampanjens globala Facebookgrupp "The cage challenge" idag cirka 143 000 fans.