Niklas Olovzon, expert på idrottsvarumärken
Niklas Olovzon, expert på idrottsvarumärken
Efter veckor av spekulationer är fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic klar för den franska storklubben Paris Saint Germain. Det är hans femte större klubbyte och beskrivs av många som ett smart sportsligt steg eftersom PSG storsatsar och ger Zlatan en möjlig sista chans att konkurrera i Champions League. Men även för hans berömmelse och personliga varumärke kan flytten visa sig mycket lyckosam, tror Niklas Olovzon som är expert på idrottsvarumärken och grundare av byrån Passion Lab (tidigare Sport & Brands).

 

- Zlatan kommer nu till en liga där han ännu mer än i Italien blir det stora, det bärande affischnamnet och den defintiva storstjärnan. Den franska ligan är på uppgång och dess ledning samt franska medier kommer att använda honom som affischnamn i högre grad än i Italien.

Zlatans värde som varumärke beror på de intäkter rättigheterna till hans namn kan tänkas generera. Det förutsätter synlighet i reklam- och sponsringsammanhang och för de flesta idrottsmän är kontrakten som mest lukrativa i början eller mitten av karriären. Zlatan befinner sig i slutet av sin karriär och hans historia med många klubbyten inte varit jättebra för det komersiella värdet.

- Zlatan har bränt lite broar i de länder han har varit. Exempelvis tror jag inte han är så populär bland Inters eller Juventus fans, vilket inte var bra ur ett sponsorperspektiv. Ett varumärke vill ju inte riskera att alienera vissa målgrupper genom att associeras med en kontroversiell spelare, säger Niklas Olovzon.

Flytten till Paris är på så sätt en omstart och Niklas Olovzon tror också att den nya hemstaden kan innebära förutsättningar för Zlatan att få en upplyft position, trots att det naturligtvis även där finns rivalitet mellan klubbar.

- Jag tror att han har chansen att bli som Beckham. Det vill säga en slags spelare eller kändis som är en symbol för hela ligan. Till skillnad från i Italien så har franska lag inte kunnat konkurrera i Champions League tidigare och lyckas PSG där blir Zlatan helt plötsligt hela Frankrikes angelägenhet. Man kan nog också räkna med ett delvis tuffare kändisfokus kring hans privatperson i Paris.

En sådan status skulle vara ett bra avstamp för vad som sker efter fotbollskarriären, då Niklas Olovzon tror att Zlatan har siktet instället på att kapitalisera på sig själv i någon form av affärsverksamhet:

- Zlatan har varit ganska skicklig på att omge sig med rätt personer och att byta sammanhang när de inte längre har fungerat. Mediehanteringen i samband med övergången visar inte minst detta . Trots att övergången nog inte var hans eget ideal får man intrycket att det är han som är vinnaren. Fingertoppskänsan i kombination med hans erövrarmentalitet gör att jag tror att det blir någon form av affärer enligt samma modell som Björn Borg eller Börje Salming, säger Niklas Olovzon.