Att nätverken försöker effektivisera och minska sina produktionskostnader genom att att skapa skalfördelar för sina stora internationella kunder är vanligt förekommande, skriver den amerikanska branschtidningen Ad Age med anledning av att IPG har startat en ny enhet som skall fokusera på att minska kostnaderna för printproduktion bland koncernens byråer. IPG har sedan tidigare gjort stora satsningar på s.k offshore-produktion inom ramen för McCann-nätverket.

 

Den nya enheten, som går under namnet "Orion Printing" startas genom IPG-bolaget Orion Holdings i samarbete med kontorstekniksföretaget Pitney Bowes och möjliggör för nätverk och byråer inom koncernen att få tillgång till tryckeritjänster, projektledning och teknisk innovation. Besparingarna som skapas ska på sikt vidarebefodras till kunderna genom IPG:s olika byråer. Att samarbeta med enheten är frivilligt och behöver inte användas av dotterföretag ifall dessa inte vill det men två icke-namngivna byråer i Storbritannien och Sydafrika ska redan använda sig av enhetens resurser.

Trots att sociala medier och digtal marketing är på frammarsch går fortfarande en betydande del av kundernas marknadsföringsbudgetar till olika tryckta material

Högre krav på återvinning och miljötänk innebär även det ökade kostnader som påverkar kostnadsbilden.

I Sverige äger IPG bland annat reklambyråerna Lowe Brindfors, McCann och R/GA samt mediebyrån Initiative Universal.