Ikea lanserar tva ol - en mork och en ljus
Ikea lanserar två öl - en mörk och en ljus
Ikea tog beslutat att b?rja s?lja egna matvarum?rken i en egen matbutik som man kallar "Swedish Food Market" redan 2006 och har utvecklat konceptet stegvis sedan dess. N?gra av de produkter som finns tillg?ngliga ?r svenska k?ttbullar, gravad lax och lingonsylt och allt som s?ljs skall ha gemensamt att de h?ller h?g kvalit? till l?ga priser ? i enlighet med Ikeas varum?rkesl?fte. P? sikt ?r ambitionen att butiken skall inneh?lla enbart Ikea-varum?rken.

- Sortimentet vi erbjuder i v?r "Swedish Food Market" skall ?terspegla och st?dja svensk matkultur. Vi har tittat bland annat p? vad svenskar ?ter i samband med till exempel midsommarfirandet eller p? julbordet och vill erbjuda detta som en del av Ikea. Det ?r ocks? anledningen till att vi har tagit fram en ?l som m?ltidsdryck, s?ger Ivana Flygare som ?r informationschef f?r Ikea i Sverige.

?len som har tagits fram finns i tv? olika sorter, ljus och m?rk lager och har just de svenska namnen "Ikea ?l Ljus Lager "samt "Ikea ?l M?rk Lager" ?verallt d?r de s?ljs.

De s?ljs p? flaska och har en alkoholgrad som motsvarar stark?l.

- Vi lanserar ?len under juni, juli och augusti globalt, det vill s?ga i alla Ikea-l?nder. Alla l?nder som vill saluf?ra den skall kunna g?ra det med undantag av de l?nder d?r det finns legala restriktioner. D?ribland Sverige. H?r vill vi ist?llet kunna s?lja ?len i v?ra egna restauranger och unders?ker det just nu.

Att Ikea breddar sig p? det h?r s?ttet handlar om att skapa merv?rden och man vill skapa en tydlig koppling mellan vad som erbjuds i varuhusets restauranger och det som s?ljs p? "Swedish Food Market". Genom att ha egna varum?rken kan Ikea ocks? sj?lva s?tta normer f?r kvalit?, ingridienser, h?llbarhet och kommunikation. En av de tidigare produkterna, Ikea Skarpsill , bel?nades dessutom med ett guldlejon under Cannesfestivalen f?r f?rpackningsdesignen fr?n Stockholm Design Lab. Men Ivana Flygare framh?ller att Ikea inte ?r p? v?g att skifta fokus till ett livsmedelsf?retag.

- V?rt huvudfokus ?r alltid heminredning. Ikea handlar om heminredning och livet hemma.

Ikea bytte nyligen reklambyr? i Sverige fr?n Forsman & Bodenfors till ?kestam Holst.