Den franska reklamkoncernen Publicis Groupe visar ett positivt halvårsresultat och ökar intäkterna med 14 procent, till strax över 3 miljarder euro. Rörelsemarginalen ökar i linje med intäkten och landar på 415 miljoner euro eller 13,5 procent av intäkten, vilket är lika mycket av halvårsresultatet som under 2011.

I halvårsrapporten framhåller koncernens vd Maurice Levy att särskilt det andra kvartalet visat svaga siffror och att man är fortsatt vaksam på kostnader och investeringar samt har fokus på att stärka konkurrenskraften hos koncernens byråer.

33,2 procent av koncernens intäkter kom från digitala intäktskällor, vilket är en ökning med 4 procent från 2011. Intäkter från den europeiska marknaden, förutom Ryssland och Turkiet visade svag tillväxt under halvåret och backade med -1,7 % under det andra kvartalet 2012.

I Sverige äger Publicis Groupe bland annat reklambyrån Saatchi & Saatchi, pr-byråerna JKL och MSL samt mediebyrån Starcom.