För drygt ett år sedan delade Ikea för första gången ut ansvaret för sin produktkatalog till en extern byråpartner som skulle samarbeta tillsammans med Ikeas egen inhouse-byrå Icom. Valet föll på McCann Worldroup och arbetet skulle framförallt ledas från New York och Stockholm.

- Genom att föra in teknik i papperskatalogen får vi möjlighet att berätta Ikeas historia på ett nytt sätt, sa McCanns Mark Fallows till amerikanska Adage när samarbetet annonserades förra sommaren.

Och det verkar vara precis vad som har skett. Genom att koppla in ett bildigenkänningsprogram som heter Metaio i den smartphone eller läsplatte-applikation som kan laddas ner, kan sidorna i den nya katalogen scannas av och ges kompletterande digitalt innehåll vilket gör att katalogen får en längre livslängd menarman hos McCann.

Det kompletterande digtiala innehållet tas fram av Icom och består bland annat av inspirationsfilmer och olika möblerings och planeringsverktyg.

Förutom den digitala anpassningen har den nya versionen av katalogen också fått en ny sorts kapitelindelning.

Ikea -katalogen har en upplaga på 200 miljoner exemplar.