Dan Olofsson.
Dan Olofsson.
Foto: Kungliga Patriotiska Sällskapet.
Mikz lanserades i våras. Tjänsten gör att mobilanvändare kan följa ett varumärke. Skillnaden mellan Mikz och tjänster som Groupon med mera uppges vara att man själv väljer att följa ett visst varumärke.

Dan Olofssons Danir  investerade 35-40 miljoner kronor direkt i starten för Mikz. En del av vinsterna för Danir pumpas nu in till Mikz.

För Dagens Industri berättar Dan Olofsson att Mikz på senare tid fått in kunder som Procordia, Burger King, McDonalds, Starbucks, Oriflame, Statoil, Pierre Robert och Intersport. Dessa företag syns dock inte på applikationen än. Enligt Dan Olofsson beror det på att det tar ett tag innan deras kampanjer till hösten kommer igång. Sedan tidigare finns kunder som Sova, Volvo, Kiviks Musteri, Sia Glass och Kulturbolaget.

Kunderna marknadsför själva sina erbjudanden på Mikz-plattformen.