USA sjönk intäkterna för IPG med mer än 3 procent, men den globala organiska tillväxten blev ändå positiv och landade på 6 procent.
 
Affärsområdet som hyser den integrerade delen inom IPG med byrånätverken McCann, Draft FCB och Lowe tappade i intäkter med 3,3 procent till 1,42 miljarder dollar men utvecklingen inom digitala tjänster och mer specialiserade konsulttjänster gick bättre. Värt att notera för svensk del är att två av de byråvarumärken som koncernen menar visar starkast global tillväxt – digitala R/GA och pr-nätverket Weber Shandwick har haft stora problem här.

R/GA visade ett katastrofalt rörelseresultat kopplat till avvecklingen av koncernsystern DraftFCB och Weber Shandwick avvecklade tidigare i år sitt samarbete med McCann i Sverige och övergav den svenska marknaden helt.

Enligt AdAge är koncernens prognos för helåret en organisk rörelsetillväxt på 3 procent och IPG meddelar också att man räknar med att få avkastning på de investeringar till ett värde av runt 100 miljoner dollar man har gjort i det sociala nätverket Facebook. Koncernens VD, Michael Roth menar också att man tittar på att göra aggressiva förvärv inom digitala tjänster, vilket är i linje med de strategier som de konkurrerande koncernerna WPP och Publicis har avslöjat om sina förvärvsplaner.

WPP, som meddelar sitt halvårsresultat i slutet av augusti, har under sommaren gjort "digitala" förvärv genom uppköpen av nätverket AKQA samt den finska byrån Activeark. 

IPG är ett av världens ledande reklambyrånätverk och äger i Sverige bland annat byråerna inom McCann, reklambyrån Lowe Brindfords med pr-byrån GolinHarris, mediebyråerna Initiative och UM samt den digitala reklambyrån R/GA.