Joel Ewanick.
Joel Ewanick.
Joel Ewanick har gjort flera spektakulära och kontroversiella åtgärder under sina två år som global marknadsdirektör. Förra våren avslutade han samarbetet med en lång rad reklambyråer för att upprätta Commonwealth of Detroit – en byrå som är helt dedikerad åt Chevrolet och som delägs av både IPG och Omnicom.

På samma sätt bröt han också kontrakten med flera mediebyråer för att lägga alla medieköp hos Carat i London.

I våras hamnade han åter i rampljuset med två omtalade beslut: dels att sluta med all Facebook-annonsering och dels att sluta köpa reklamtid vid Super Bowl.

Nu får han alltså se sig om efter ett nytt jobb.
– Han har inte lyckats nå upp till de krav som vi ställer på en medarbetare, säger GM:s talesperson Greg Martin till Automotive News.

Enligt Advertising Age kan flera av hans radikala beslut ha fallit i dålig jord hos GM:s ledning, men förklaringen kan lika gärna vara tappade marknadsandelar. På det globala planet växer ärkerivalen Toyota nu betydlig snabbare än GM, och i USA ökar inte deras försäljning i samma takt som marknaden i stort.