Förra våren bestämde sig Burger King för att flytta hela det globala reklamuppdraget från Crispin Porter & Bogusky efter sju års samarbete. Det visar sig nu ha blivit ett dråpslag för kontoret i Göteborg som jobbade med hamburgerkedjan på flera europeiska marknader.

I fjol gjorde byrån en rörelseförlust på 12 miljoner kronor, jämfört med året innan då de gjorde en vinst på 2 miljoner. Omsättningen sjönk från 64 till 58 miljoner kronor.

Trots tappade intäkter steg personalkostnaderna med 6,5 miljoner kronor under 2011, vilket ytterligare ökar förlusten.
– Vi anställde många i början av förra året innan vi kände till att Burger King skulle lämna. Vi fick göra en liten anpassning i höstas och blev några färre, säger Jonas Hedeback.

Trots att byrån visar röda siffror känner han ett starkt stöd från nätverket.
– CP+B globalt har sett stort förtroende för oss. På den fronten har det aldrig varit någon oro, säger han.

Eftersom CP+B ägs av börsnoterade MDC Partners kan Jonas Hedeback inte uttala sig om hur situationen ser ut för byrån efter första halvan av 2012. Men efter det tunga kundtappet har de vunnit ett antal nya uppdrag, vilket gör att han inte uttrycker någon oro.
– Vi har fullt upp, om man säger så.