En vecka har det gått sedan F&B:s reklamfilm för Volvo Trucks släpptes. Filmen visar hur ballerinan Faith Dickey balanserar på en lina uppspänd mellan flaken på två lastbilar. Som om det inte vore skrämmande nog kör lastbilarna i full fart mot en tunnel.

– No one has ever done this before – and I understand why,” säger Faith Dickey.

Lika hisnande som balansgången, är också reaktionerna i media. Filmen hyllas och har omtalats i bland annat CBS News, Good Morning America, ABC News, CNN, RTL, The Today Show, Daily Mail och Huffington Post. På youtube har filmen visats mer än tre miljoner gånger.

– Tanken var att skapa buzz runt lanseringen men vi kunde inte förutspå uppståndelse av den här kalibern, säger Martin Ringqvist på Forsman & Bondfors.

Produktionen är gjord med produktionsbolaget Smuggler i samarbete med Oscars-nominerade Henry Alex Rubin.

– Filmen är gjord som en aptitretare för att visa de fantastiska köregenskaper den nya lastbilen har. Den här filmen har fått oss att nå ut till en väldigt bred målgrupp, säger Per Nilsson, Director Public Relations på Volvo Trucks.

Blanca Sjöstedt

Arbetsgruppen

  • Agency: Forsman & Bodenfors
  • Art Director: Anders Eklind, Sophia Lindholm
  • Copywriter: Martin Ringqvist, Björn Engström
  • Account Supervisor: Olle Victorin
  • Account Manager: Cilla Glenberg, Alison Arnold
  • Agency Producer: Alexander Blidner
  • Designer: Jerry Wass
  • Planner: Tobias Nordström
  • Director: Henry Alex Rubin
  • Producer: Ray Leaky
  • Exec. producer: Chris Barrett
  • Production Company: Smuggler
  • Stunt Co-ordinator: Peter Pedrero
  • Music: Rumor Mill
  • Post Production: Absolut Post
  • Sound: Factory
  • Editor: Spencer Ferszt @ Marshall street