Camilla Everberg snusar inte själv.
Camilla Everberg snusar inte själv.

Det var genom rekryteringsbolaget NovaAgentum som hon blev rekommenderad jobbet. Efter ett trevligt möte på Swedish Match tyckte Camilla Everberg att tjänsten lät för intressant för att låta bli. Eftersom hon dessutom hört mycket bra om företagets kultur sa hon ja till jobbet.

Tidigare har Camilla Everbergs arbete gått ut på att marknadsföra fika-fenomenet. Under större del av karriären har hon påverkat först och främst genom masskommunikation via traditionella mediekanaler. Nu byts kexen mot snus och en mer reglerad arbetsform.

 Vad är dina främsta styrkor inom kommunikationsarbete?
- Jag har lärt mig att förstå marknad och drivkrafter inom den. Efter många år i branschen blir man bättre på att se trender och lära känna sina konsumenter. Träning ger färdighet, det gäller även inom varumärkesbyggande. Jag har också inställningen att kommunikation ska engagera och vara enkel. Det gäller att inte göra det för svårt och krångligt, oavsett om det gäller intern eller extern kommunikation.

Vilket ess i din rockärm kommer bli viktigast för Swedish Match?
- Eftersom jag varit inom branschen i många år har jag lyckats samla på mig en hel del erfarenhet om hur man jobbar med varumärken. Allt från portföljstrategi, positioneringsarbete, koncept- och produktutveckling. Det är saker jag vet att Swedish Match vill utveckla vidare.

Vad tror du kommer bli den största utmaningen?
- Det kommer bli en riktig utmaning att ta död på de alla de myter som florerar om snus. Debatten om hälsoeffekterna är snedvriden. Det bottnar mycket i att den dokumenterat skadliga cigaretten hänförs till det

(lika dokumenterat!) mindre skadliga snuset. Det känns viktigt att få ut korrekt fakta på ett trovärdigt och bra sätt.

Camilla Everberg ser inga rent etiska problem i att marknadsföra tobak. Det är en njutningsprodukt för vuxna som har tydlig åldersgräns på 18 år. Själv snusar hon inte men menar att förekomsten av snus bidrar till att färre människor börjar röka och fler lyckats sluta.

- Produkterna innehåller nikotin som är beroendeframkallande och är inte  bra för gravida och ammande, poängterar hon.

Vad är det bästa och värsta i ditt jobb?
-Som ledare är det oerhört kul att se medarbetare utvecklas och lyckas. Sedan har jag en förkärlek till att jobba med svenska produkter och varumärken som har en lång historia.

- Det värsta är att dygnet bara har 24 timmar, tiden räcker inte alltid till!

Har du något drömprojekt?
- Jag älskar att få jobba med projekt där jag får delta under en lång process. Det är roligt att få vara med hela vägen, från idé till koncept, produkt, kommunikation och försäljning. När jag var liten ville jag bli arkitekt just av den anledningen, att få bygga från grunden.

Camilla Everberg samlar kraft och harmoni genom havet. Om hon mot förmodan skulle begåvas med en superkraft hade hon velat kunna flyga. Inte bara för att det verkar oerhört härligt utan för att få ett nytt perspektiv.

Kanske krävs det inga vingar, utan räcker med ett nytt jobb.

Blanca Sjöstedt