Mattias Zingmark.
Mattias Zingmark.
Foto: Pressbild.
Det var i mitten av juni som en djurskötare dödades av vargarna i varghägnet på Kolmården. Under hela våren hade djurparken kört en massiv reklamkampanj under parollen "Större, starkare, vildare".

Det konceptet ansågs då alldeles för osmakligt och fick skrotas på nolltid. Dåvarande marknadschefen Catrin Söderberg hade precis fött barn och Mattias Zingmark kastades in i handlingen i förtid för att styra om marknadsföringen.

Han var med och tog fram den nya kampanj som i stället spelar på fjurparkens babyboom – en mycket mjukare kampanj med mer kärlek. Det är också så man kommer att fortsätta framöver.

– Det nya konceptet känns mycket bättre. Vi tänker ett varv extra vad vi säger efter det som hände. Det var en fruktansvärd händelse, säger Mattias Zingmark som närmast kommer från en tjänst som Sports Marketing-ansvarig på Stadium i Norrköping.

Han tror inte att varumärket har skadats av händelsen i varghägnet. Enligt de kortsiktiga mätningarna har det inte påverkat negativt. Däremot har nöjesparkerna haft det tyngre överlag i Sverige den här sommaren på grund av det dåliga vädret – 10 procent ned.

Kampanjbytet blev kostsamt, men kommer inte att minska marknadsföringsinsaterna framöver.

Senare i höst väntar konferenskampanjen för Vildmarkshotellet. Mattias Zingmark vill så småningom att Kolmården ska ses mer som en gemensam destination där djurparken och Vildmarkshotellet är mer integrerade i kommunikationen.

Till våren väntar en storkampanj för det nya delfinariet som invigs. Det ska bli världens bästa delfinshow.

Kolmården har Søder i Stockholm som reklambyrå. Mattias Zingmark tillträde formellt sin tjänst den 6 augusti.