1997 kom franska Canal plus in på den svenska tv-marknaden. Med en stor fokus på sport knöt man till sig rättigheterna till Elitserien i Ishockey, Fotbollsallsvenskan, engelska Premier League och italienska Serie A. 2012 råder andra tider. Viasat har lagt vantarna på de flesta rättigheterna för de stora fotbollsligorna.

Och i dag illustrerar kanalens nylansering en förändrad riktning. Canal plus blir C More med en större fokus på film. Efter ett långt varumärkesarbete i samarbete med Georgson & Co och Ohlson Smith ompositionerades varumärket med en ny grafisk plattform. Nu har kommunikationskonceptet arbetats fram av McCann Stockholm och B-Reel med Mikael Marcimain. Resultat – 14 filmer för den nordiska marknaden. Utan manus har vanliga människor fått uttrycka sina känslor för film.

– Arbetet med C Mores nya kommunikationskoncept har landat i See more - feel more. Genom filmerna som Mikael Marcimain har regisserat har vi velat fånga alla de känslor som film, sport och serier väcker hos oss alla. Marcimain är en mästare på karaktärer och casting vilket är den viktigaste komponenten i filmerna. Karaktärerna talar helt fritt från hjärtat och syftet har varit att skapa en dokumentär och äkta känsla. Känslor kring film, sport och serier är ett ständigt aktuellt och pågående samtal därute som vi gärna vill inspirera, säger Camilla Hahn Fortkord, projektledare på C More.

Arbetsgruppen ville ha ett dokumentärt uttryck. Valet blev därför att låta skådespelarna tycka till spontant, utan manus.

– Film är något som diskuteras på lunchen, efter jobbet och på jobbet. Alla är vi recensenter och det var det vi ville förmedla med filmerna, Camilla Hahn Fortkord.

Canal plus hade från början en likriktad manlig målgrupp med en stor tyngdpunkt på sporten i programutbudet. Nu siktar C More på att locka en kvinnligare målgrupp med en större fokus på film. Till det kommer en plattformsoberoende filmtjänst där kunderna kan få tillgång till utbudet var man vill, där man vill.

– När det gäller "När, var och hur" så är det snarare en hygienfaktor än innovation, varför vi inte väljer att lyfta det främst i kommunikationen, säger Camilla Hahn Fortkord.

C More lanserar Playtjänsten via webben under dagen på www.cmore.se, och för övriga plattformar under september

Arbetsgrupp

Reklambyrå: McCann Stockholm
CD: Mia Clase
Copy: Hanna Belander
AD: Patrik Reuterskiöld
Pdl: Linda Rundqvist

Production Company: B-Reel Commercials
Executive Producer: Johannes Åhlund
Line Producer: Cathrin Holmqvist
Director: Mikael Marcimain
DoP: Jallo Faber
Editors: Gustav Öström och Fredrika Andersson