WPP-bossen Sir Martin Sorrell.
WPP-bossen Sir Martin Sorrell.

I Sverige äger WPP bland annat mediebyråerna inom GroupM, pr-byråerna Cohn & Wolfe, Burson-Marsteller och Hill+Knowlton Strategies samt reklambyrån Ingo som är en svensk sammanslagning av de internationella byråerna Grey och Ogilvy.

Koncernen som har mer än 150 000 anställda världen över visar en vinstökning på 7 procent upp till 358 miljoner pund för första halvåret. Omsättningen landar på nästan fem miljarder pund vilket motsvarar en ökning med 5,5 procent.  Men WPP reviderar ändå ner sin helårsprognos för 2012 med 0,5 procent och förväntar sig en vinstökning på 3,5% för helåret. Detta för att det andra kvartalet visat ett något svagare resultat än förväntat.


De mogna marknaderna i Europa, som motsvarar 25 procent  av WPP:s totala intäkter, visade en försvagad tillväxt på enbart 0,8 procent. Ännu sämre gick det i koncernens svagaste region Nordamerika, som hade en intäktsminskning på 0,6 procent. Tyskland och Italien var ljuspunkter på den europeiska marknaden, medan krisländerna Grekland och Portugal drog ner helheten.  På den globala nivån var BRIC länderna samt tillväxtländer i Asien starka.

Enligt en kommentar till Bloomberg News sade WPP:s vd Sir Martin Sorrell  att kundernas beteende utmärktes av en fortsatt finansiell försiktighet. På marknader med svag tillväxt skedde inga investeringar i kapacitet och enbart mindre investeringar i varumärkesbyggande. Den starkaste sektorn var FMCG och Sorell lyfte fram digitala medier som en disciplin med markant stärkt position. Sorell uppgav också att WPP, som gjort flera uppmärksammade uppköp under sommaren, står kvar vid en förvärvsstrategi som riktar in sig på att stärka WPP:s erbjudande inom digital och data samt öka närvaron på tillväxtmarknader.