Jacob Sandström.
Jacob Sandström.
Foto: Pressbild.
– Det som framförallt attraherar mig med DDB Stockholm är möjligheten att jobba med internationella kunduppdrag som en del av ett välfungerande nätverk. Jag drivs i första hand av att verkligen förflytta mina kunders affärer och varumärken och hos DDB Stockholm finns unika möjligheter med en spännande kundportfölj, extremt talangfulla medarbetare samt ett global perspektiv och kontaktyta, säger Jacob Sandström i ett pressmeddelande.

Han blev vd på Blink under 2009, där han tidigare var projektledare. Under tiden på designbyrån arbetade han bland annat med Electrolux – en kund som DDB Stockholm tog hem i våras. Dessförinnan har han varit seniorkonsult på LynxEye, och produktchef för Vicks och Braun på Procter & Gamble.
– Jacob karakteriserar på många sätt precis den typen av kundansvariga jag vill ha på DDB. Han kommer från en roll som vd vilket innebär att han är entreprenöriellt driven samt erfarenhet från kundsidan vilket gör att han förstår kundens utmaningar. Jag vill att våra kundansvariga ska agera som om de ägde majoriteten av aktierna i den kunden de jobbar för, och det gör man som bäst när man kan kombinera ett sinne för affärer, kommunikation och ledarskap. Och precis det kan Jacob, kommenterar David Sandström, vd på DDB.

DDB Stockholm har tagit hem flera av Sveriges största reklamuppdrag under de senaste åren, och har som en konsekvens vuxit stort på personalsidan. Men en viktig komponent för byrån är att behålla kulturen trots den höga tillväxttakten. David Sandström igen:
– Framförallt är det inte Jacobs CV som imponerar, utan hans mentalitet. Han utmanar både mig och hela byrån genom att hela tiden vilja mer. Allt går att göra lite bättre, lite effektivare och lite smartare. Det är otroligt viktig att man har människor som orkar vara "den jobbiga jäveln", det är så man hela tiden drivs framåt som byrå.