För att kunna tillverka så många flaskor med olika utseenden tvingades Absolut förändra hela produktionsprocessen.

– Absolut Unique är ett av våra mest vågade koncept någonsin. Begränsade upplagor är inget nytt men de brukar i regel enbart finnas i några få exemplar i särskilt utvalda butiker. Vi har istället gjort en upplaga på nästan fyra miljoner där ingen är den andra lik. Det känns mäktigt, säger Jonas Tåhlin, global marknadschef på The Absolut Company i en kommentar.

Maskinerna en del av skapandeprocessen. För att kunna tillverka så många olika flaskor var Absolut tvungen att lägga om hela produktionslinjen och addera flera komplexa moment – både mekaniska och manuellt styrda. Först målas flaskorna med olika grundfärger, sedan appliceras mönster i olika färger och slutligen skjuter färgpistoler färg på varje flaska. 38 olika färger och 51 olika mönster användes i processen. På den vita matta etiketten får varje flaska sitt unika nummer.

– Resultatet är över förväntan. Absolut Unique och dess skapandeprocess känns lite som om en galen vetenskapsman skulle ägna sig åt gatukonst. När första flaskan dök upp på produktionsbandet stod vi bara och log. Produktionen liknade mer en konstateljé än en fabrik. Många konstnärer i världsklass har genom åren satt sin prägel på Absolut men denna gång var det Absolut själv som var konstnären, säger Jonas Tåhlin.