Camilla Wänström, Mathias Wellström och Moa Bernhardsson.
Camilla Wänström, Mathias Wellström och Moa Bernhardsson.

Bakom satsningen står Camilla Wänström och Mathias Wellström som har över tolv års erfarenhet som talangscouter i kommunikationsbranschen. De har sedan två år tillbaka headhunting-byrån Trib som fokuserar på senior kompetens inom kommunikationsbranschen.

Nu vill de satsa på att lyfta juniora talanger. Tanken är att Triby ska hjälpa företag att komma i kontakt med dessa både för kortare projektuppdrag och fast anställning.

– Vi har massor med grymma talanger i Sverige. Vi har fantastiska skolor som Berghs och Hyper Island som spottar ur sig nya talanger. Det är viktigt att företag blandar junior och senior kompetens och att svenska kommunikationsbranschen tar tillvara på ny kompetens, säger Moa Bernhardsson, talent agent på Triby.

Men har inte byråerna själva bra koll på vilka nya kreatörer de vill ha? Vad kan ni bidra med i den processen?
– Det är oerhört kostsamt att göra dåliga rekryteringar. Ofta kan arbetsgivare vara mer skeptiska till att anställa juniora talanger då de har mindre erfarenhet. Då gäller det ännu mer att hitta rätt kompetens och oftast har man inte tiden att avsätta till att hitta den personen.

Moa Bernhardsson menar att Triby då kommer in och hjälper företag som har lite tid att själva hitta den spetskompetens de behöver.

– Vi bygger upp vårt nätverk av talanger dagligen. Vi kan lätt och på ett effektivt sätt plocka in rätt kompetens hos företagen, säger hon.

Triby har redan ett rekryteringssamarbete med Hyper Island, men jobbar även med andra stora reklamskolor som Berghs och Forsbergs för att hitta nya talanger.