Svenska Perfect Fools startades 2005 och har idag kontor i Stockholm, Amsterdam och USA. Byrån har jobbat med kristalltillverkaren Swarovski sedan 2011. Den nya kampanjen är samarbetets största uppdrag hitills och går i femton städer världen över samtidigt.

- Det är en integreread kampanj som aktiverar målgruppen på flera olika nivåer.

"Kingdom of Jewels" är namnet på Swarovskis höstkollektion och målsättningen med de olika aktiviteterna är att skapa uppelevelser som gör att kunderna känner att de blir behandlade som kungligheteter. Det sker både i butiker, på nätet och i mobilen, säger Patrick Gardner som är vd för Perfect Fools.

Den kungliga behandlingen är tydligast i tre av kampanjstäderna; Paris, Hong Kong och New York. I utvalda Swarovskibutiker har man gömt 100 kristaller som delas ut efter först till kvarn-principen. Varje kristall fungerar som en nyckel till skräddarsydda upplevelser och exklusiva förmåner i respektive stad under en månads tid. Inspirationen kommer från berättelsen om Willy Wonka och chockladfabriken.

I de övriga tolv städerna, däribland Stockholm, tillhandahålls speciella cityguider, vissa events och tävlingar till de som interagerar med Swarovski i sociala medier.

- I kampanjen har vi ett och samma budskap överallt samtidigt som de lokala marknaderna har helt olika förutsättningar. Det är en stor utmaning att skapa någonting som fungerar överallt och oavsett, säger Patrick Gardner.

Kampanjen går parallellt i Paris, Hong Kong, New York, London, Madrid, Shanghai, Amsterdam, Milan, Stockholm, Berlin, São Paulo, Seoul, Istanbul, Montreal och Melbourne.