Joachim Berntzon.
Joachim Berntzon.
I våras rapporterade Resumé om Friends Arenas nya byråavtal.

Avtalet med pr-byrån Weber Shandwick sades upp och reklambyrån Röjning lades ner. I stället gick uppdragen till reklambyrån Berntzon Bylund och dess pr-byrå Mindmakers. Dessa byråer jobbar nu för fullt övergripande med lanseringen, invigningen och marknadsföring av loger.

– Det vi började med att sätta från Berntzon Bylund var ju den kreativa
plattformen med "De stora ögonblickens arena" – det är nu utgångspunkten för allt som görs och var bland annat grundbulten i mediasamarbetet med Mix Megapol för någon vecka sedan där lyssnare fick ringa in och berätta om sitt största arenaögonblick, säger Joachim Berntzon.

Berntzon Bylund har även kopplat in den förre DDB-vd:n Carl Wåreus som stöd i medieplaneringen, förklarar Joachim Berntzon.

Designkonceptet till Friends Arena har tagits fram av Hans Brindfors, numera Brand Union, tidigare grundare av Brindfors. Projektledare är Lars Axelsson på Brand Union, tidigare vice vd Brindfors. Köpare är Björn Larsson, koncernmarknadsdirektör på Swedbank, tidigare vd för Brindfors. Arenan hade Swedbanks namn tidigare innan den fick namnet riends efter den Swedbank-sponsrade stiftelsen som arbetar mot mobbning bland ungdomar.

Utöver detta har Creuna anlitats som digital huvudbyrå.

Många kockar kan tyckas, men enligt Joachim Berntzon fungerar det väldigt bra.

– Hela Friends Arena-projektet är en projektorganisation där konsulter är välkomna och vi jobbar i ett sammansvetsat team. Det är kort om tid, men allt går enligt plan, säger Joachim Berntzon.

Invigningsföreställningen "Svenska ögonblick" regisseras av Colin Nutley med artister som The Hives, Roxette, First Aid Kit, Loreen, Agnes, Danny och Tommy Körberg, och fler dragplåster är på gång.

– Det här är något av det roligaste jag jobbat med. Det blir en extra nerv i det hela när det handlar om en riksangelägenhet, det är ett stycke nutidshistoria, säger Joachim Berntzon.