Jessica Bjurström, vd för Komm, Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, och Madeleine Thor, vd för IRM analyserar den sänkta reporäntan.
Jessica Bjurström, vd för Komm, Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, och Madeleine Thor, vd för IRM analyserar den sänkta reporäntan.
Foto: Stefan Borgius, Resumé och pressbild.
Att Stefan Ingves och Riksbanken valt att låta reporäntan ligga stilla har under en längre tid stött på kritik, såväl från näringslivet och det politiska etablissemanget. I dag valde Riksbanken att sänka den viktigaste styrräntan, reporäntan, med 0,25 procent till 1,25 procent.

– Tittar vi rent nationalekonomiskt så fungerar räntesänkningar som smörjmedel och sänkningen välkomnas självklart av annonsmarknaden, säger Anders Ericson vd på Sveriges Annonsörer.

Den svenska reklammarknaden har gått på knäna under en längre tid. Under det andra kvartalet backade reklammarknaden med nära 2 procent, enligt tisdagens siffror från IRM. Även inköpköpschefsindex för tjänstesektorn föll från 54,8 till 50,8 procent mellan juli och augusti.

Räntesänkningen kommer troligen ge en svagare krona och ett lyft för exportindustrin och privatkonsumtionen. Anders Ericson tror dock att räntesänkningen endast kan få marginella effekter på reklammarknaden.

– Jag tror inte att det får en jättestor inverkan. Visst kan det öka investeringsviljan hos näringslivet, men vi har tidigare sätt att sambandet mellan räntesänkningar och en förstärkt reklammarknad är svagt, säger Anders Ericson.

Även Komm:s vd Jessica Bjurström är försiktig i sin analys kring vilka effekter räntebeskedet kan få för den svenska reklammarknaden.

– Det är naivt att tro att den sänkta räntan gör att hushållen får mer i plånboken och privatkonsumtionen tar fart igen. Vi är en del av en global värld och påverkas av ECB: s räntebesked, bland annat.

IRM: s vd Madeleine Thor är mer optimistisk kring vilka effekter räntesänkningen kan ge reklammarknaden och medieinvesteringarna.

– En sänkt reporänta stärker förutsättningarna för det svenska näringslivet och därför också förutsättningarna för reklammarknaden.

Hur kommer de allmänekonomiska effekterna påverka reklammarknaden?
– När den allmänna ekonomin lyfter följer reklammarknaden med. Och reklammarknaden följer konjunkturen med större svängningar både i upp- och nedgång. Samtidigt så påverkas reklammarknaden först av konjunktursvängningarna, säger Madeleine Thor.