I samband med kampanjen "Se Kraften" anlitade Arbetsförmedlingen Gullers Grupp. I andra ledet anlitade Pr-byrån mediebyrån Adon. Enligt Dagens Industri var Arbetsförmedlingen fullt medvetna om att Adon var anlitade, trots att mediebyrån saknade ramavtal med myndigheten.

På så sätt utsattes aldrig uppdraget för konkurrens. Uppdraget var värt 13 miljoner kronor och notan gick via Gullers Grupp. När Arbetsförmedlingens reklambyrå Lowe Brindfors anlitade mediebyrån Scream, gick det till på samma sätt. Scream gjorde där medieköp för över 12 miljoner- utan ramavtal med myndigheten.

– I avtalet står det att statens ramavtal "normalt ska" användas, inte att det "ska" användas, säger Hans Nolander, upphandlingschef på Arbetsförmedlingen, till Dagens Industri.

Och fortsätter.

– Här kan jag bara konstatera att man inte följt normalfallet. Anledningen kan jag inte svara på, fortsätter han.