Karl-Oskar Tjernström.
Karl-Oskar Tjernström.
Det var fyra och ett halvt år sedan han tillträdde. Karl-Oskar Tjernström hade då en vision med Samsung som marknadsledande. De flesta trodde att han skämtade. Nu har han nått målet. När han började var Samsung en ganska okänd spelare på den svenska mobilmarknaden. Med en marknadsandel på nio procent. I dag har man nått toppen både i Sverige och i hela Norden.

Varför lämnar du tjänsten?
– Nästa steg är att förvalta marknadsledarpositionen och det anser jag att det finns andra, mer lämpade för. Jag gillar att bygga saker, det är det som är min utmaning.

Hur känns det att lämna Samsung just nu, företaget befinner sig i en väldigt intressant period om man tittar på "smartphonekriget" och Apples lansering av nya Iphone?

– Samsung befinner sig i ett mycket intressant skede, med en marknadsledande position, ett varumärke som är starkare än någonsin och en spännande produktportfölj, så känns det som ett bra tillfälle att lämna över till någon som kan hålla Samsung kvar på den här nivån.

Hur har du gjort avtryck under dessa fyra år?
– Jag har drivit frågan om lokal kommunikation hårt, och visat på dess fördelar, både i termer av effektivitet i kommunikation och den positiva effekten på varumärket. Det, och de kampanjer som har utvecklats med det som ledstjärna tror jag är mitt största bidrag.

När slutar du?
– Vi har en temporär intern lösning på plats, så det blir flytande överlämning under hösten, i takt med att de stora kampanjer som skall ut blir klara.

Vart börjar du?
– Det ber jag att få återkomma till senare i höst.

Vad är du mest stolt över?
– Utan tvekan "Det är fint att peka", som gjorde ett starkt avtryck och verkligen satte Samsung på kartan. Med den kampanjen tog vi initiativet på pekskärmsmarknaden, vilket var ett viktigt strategiskt grepp. Den kampanjen kom ur en vision jag hade om att bli marknadsledare på pekskärmar. Trots att kampanjupplägget var ett nytt grepp i relation till hur Samsung tidigare hade jobbat, fick jag chansen att jaga den visionen.

Vad kommer att bli avgörande i kampen om smartphonekunderna?
– Jag tror att slaget ett bra tag framöver kommer att handla om teknisk innovation kontra ekosystem. Därutöver ligger det verkliga genombrottet för tekniker som 4G och NFC (närfältskommunikation) på allvar för dörren nu, vilket fundamentalt kommer att förändra synen på vad man kan använda sin smartphone till. Personligen tror jag också att vi kommer att se en trend mot att konsumenten kräver betydligt bättre service och support, i takt med att vardagslivet i än högre grad blir beroende av smartphonen.

Vad har varit kämpigast i kampen mot Apple?
– För mig har det bara handlat om en strävan efter att utveckla Samsungs varumärke till att bli mer relevant, intressant och i slutändan ett förstahandsval för de kräsna konsumenterna i Norden.