Annonsen "Smutsigt vatten dödar fler barn än krig" har fått mycket uppmärksamhet runt om i världen tack vare sitt starka budskap. I våras fick Jung von Matts Creative Director Johan Jäger veta att fotografiet kommer att ställas ut på MoMa i New York.

– Bilden har valsat runt på hundratals forum för social responsibility, och till och med blivit kopierad i olja och akvarell av olika konstnärer. Men det var när jag såg bilden graffiti-målad över hela baksidan på en tidningskiosk i Madrid som jag insåg bildens verkliga sprängkraft, säger Johan Jäger.

Bilden är fotograferad av Henrik Halvarsson i samarbete med Marina Kereklidou. Att annonsen tas upp av MoMa handlar om att den är kompatibel med deras utställning "Century of the child". Annonsen publicerades endast vid ett fåtal tillfällen. När Johan Jäger sedan skickade den vidare till Ads of the World fick bilden stor spridning.

Varför har bilden fått ett så pass stort genomslag?

– Den är ikonisk. Den belyser problemet extremt tydligt. Det går över alla språk och kulturbarriärer eftersom den är så pedagogisk. Alla förstår dess symbolik, säger Johan Jäger.

Vad har det fått för eftermäle?

– Vi har tappat kontrollen över bilden. Den används idag av alla som vill belysa problemet. Den har blivit en arketyp.

Kommer du att besöka utställningen i New York?

– Det vore kul i fall man hade tid och möjlighet.