Blocket lanserade sin jobbsajt för nästan exakt ett år sedan och har på den tiden blivit en av Sveriges tre största sajter. Nu siktar de på att bli marknadsledande inom två år.

– Vi har satsat sedan starten och på kort tid kommit upp på topplistan över jobbsajter och nu fortsätter det arbetet, säger Anna Backe, marknadschef på Blocket.se.

– När vi lanserade sa vi att vi skulle bli marknadsledande inom tre år så nu är det två år kvar! Hittills har sajten tagits emot väl av både arbetsgivare och arbetssökande så vi är på god väg. 

För att uppnå sina mål storsatsar Blocket med sin mest påkostade kampanj någonsin tillsammans med sin reklambyrå CP+B.

Hur mycket pengar satsar ni?

– Av konkurrensskäl kan vi inte gå ut med det, men det är en stor rikskampanj, säger Anna Backe.

Kampanjen inkluderar en reklamfilm, som är samma som i tidigare kampanjer, som går i TV4, TV11, Sjuan, TV4 Fakta och Kanal 5. Man använder sig även av printannonser, webb-banners samt sponsrar TV4:s succéserie Solsidan i början av oktober.

– Det här reklamkoncepet spinner vidare på konceptet att lyfta fram att det är lika enkelt att hitta ett jobb på Blocket som att hitta prylar. Vår ambition är att man ska kunna gå till ett och samma ställe för att söka jobb oavsett vilket jobb man letar efter, säger Anna Backe.

Varför sponsrar ni Solsidan?
– Vi tycker att Solsidan är helt rätt för Blocket och Blocket Jobb. Det har en bred målgrupp precis som oss och fungerar väl med vårt varumärke.

Varför just dessa medieval?
– Webb är alltid vår utgångspunkt, kärnan i allt, då det är där vi är verksamma. Men vi har märkt att tv fungerar bra för oss då vi vill nå ut brett, säger Anna Backe.

Kampanjen startar i dag och fortsätter fram till november.

Se Blockets reklamfilm nedan.