En av annonserna.
En av annonserna.
Copytexten inleds med budskapet: "Vi hoppas att ni sovit gott. Kanske drömt om avfall? Inte? Det har vi..." För att sedan berätta om olika personer som arbetar med avfallshantering i Sverige. I slutet av copytexten passar Avfall Sverige på att skicka en passning till riksdagspolitikerna: "Så när ni somnar ikväll hoppas vi att ni drömmer om oss och om avfall".

Kampanjen är signerad den Malmöbaserade frilansbyrån Trademark och copywritern Niklas Ryberger.

– Tidigare har Avfall Sveriges kampanjer informerat om var man ska slänga sitt farliga avfall. I den här kampanjen ville vi uppmärksamma vilka som gör jobbet. Det sker mycket återvinningsarbete i det tysta, säger Niklas Rydberger till Resumé.

I annonserna figurerar fyra personer som är en del av kretsloppet. En jobbar med insamling, en med återvinning, den tredje med förbränning och den fjärde med rötning.

– Vi ville skapa en personlig känsla och visa upp de som jobbar för en säker återvinning, säger Niklas Rydberger.

Annonsen är en del av en kampanj som tar strategiskt avstamp i samband med att avfallsutredningen skickas ut på remiss. I kampanjen har Avfall Sverige även skickat ut personliga brev till utvalda riksdagsledamöter. Hittills har ingen svarat. Nästa kampanj planeras till november.

– Det kommer att vara samma stil med personlig touch. Och rikta sig till riksdagspolitiker och samhällsintressenter, säger Niklas Rydberger.

I år började Avfall Sverige med att kasta ljus över sin verksamhet under Almedalsveckan i Visby under rubriken "God Morgon Almedalen".

– Vår huvudmålgrupp är politiker. Vi jobbar för en bättre hantering av avfall och då är de här printmediet i den här typen av press optimalt, säger Anna Carin Gripwall, kommunikationschef på Avfall Sverige.