The Economist gatukampanj i Stockholm.
The Economist gatukampanj i Stockholm.

Sedan några veckor kampanjar tidningen The Economist i Stockholm. Vid sidan av traditionell utomhusannonsering har tidningen i veckan låtit trycka sin logotyp och budskapet ”Word on street” vid flera övergångsställen i Stockholm.

Enligt trafikkontoret är The Economist tillvägagångssätt olagligt. ”Så här får man inte göra, det är som vilket klotter som helst”, säger en tjänsteman på trafikkontoret i Stockholm”.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån Crown. Med högtryckstvätt och helt utan kemikalier har man fått fram budskapet vid ett tiotal övergångsställen i huvudstan.

– Vi har gjort liknande kampanjer för NTF, Stockholms Stad och Polisstyrelsen. Det här är inte klotter. Eftersom vi har samarbetat med polisen tidigare så vet vi att det är okej. Det är därför vi inte använder några kemikalier, säger Crowds vd Erik Andersson till Resumé.

Ord står mot ord. Trafikkontoret hävdar alltjämt att Crowds tillvägagångssätt inte är tillåtet och tror att kampanjen kommer att tas bort inom kort.