Ett foto av annonsen i Lidingö Magazine.
Ett foto av annonsen i Lidingö Magazine.

Annonsen i Lidingö Magazine visar en bild på företagets ledning och har rubriken: ”Nytt skatteavtal med Schweiz. Flytta hem kapitalet nu – undvik skattetillägg och åtal.”

I annonsens brödtext skriver man att von Euler & Partners kan hjälpa de med förmögenheter i Schweiz att undvika skattetillägg och eventuellt åtal för skattebrott genom att hantera deras frivilliga rättelser av deklarationer och flytt av kapital till Sverige.

Bakgrunden, som företaget också beskriver i brödtexten, är att ett nytt informationsavtal mellan Sverige och Schweiz började att gälla den 5 augusti i år där schweiziska banker nu kan bistå Skatteverket med uppgifter om svenskars förmögenheter och inkomster.

De som har hört av sig till Resume.se har reagerat på annonsens innehåll för att de ser den som ett sätt att varna personer som kanske har oegentligheter kring sina inkomster och förmögenheter så att de ska slippa eventuella åtal.

Olle Langseth, kreatör på DDB Stockholm, är en av de som har reagerat på annonsen.

– Jag såg annonsen i Lidingö Magazine och närmast chockades över vilken världsbild man måste ha för att gå ut med ett sådant budskap offentligt, säger han och fortsätter:

– Den här typen av rådgivning trodde man ju av förståeliga skäl bara förekom långt efter midnatt i hemliga ekboaserade sammanträdesrum. Att då gå ut i en annons och öppet locka mångmiljonärer med budskapet att “slippa åtal” när man plockar hem sina pengar från Schweiz visar att von Euler & Partners helt saknar insikt i hur människor ser på den här typen av verksamhet.

Paulina von Euler, vd på von Euler & Partners, tycker att det är tråkigt att annonsen uppfattas på det sättet.

Vad var syftet med annonsen?
– Med sådana här frågor om att deklarera inkomst och förmögenhet är det jätteviktigt att det blir rätt. Det är en viktig och intressant fråga. Vi ser annonsen som en utsträckt hand för de som har dåligt samvete så att de kan lösa sina problem, säger Paulina von Euler.

Ni varnar i princip kunder som har oegentligheter med sina pengar, varför gör ni det?
– Både du och jag vet att det finns mycket odeklarerade pengar utomlands och att det är ett allvarligt problem, annars skulle inte heller Skatteverket införa sådana här möjligheter. Om det nu ges en möjlighet så är det väl bra att någon upplyser om det.

Men är det er uppgift att göra det på det här sättet?
– Den här informationen finns överallt i media. För oss i branschen är detta inget nytt eller konstigt att Skatteverket har dessa möjligheter. Vi vill bara informera om att vi kan hjälpa människor med att utnyttja dem.

Kan ni inte förstå kritiken mot att i en annons säga att man vill hjälpa sina kunder att undvika åtal?
– Jag tar alltid åt mig av kritik om någon besväras av ett budskap som vi har tagit fram. Det är tråkigt att det är så.  Men det var inte vårt syfte att det skulle uppfattas så.

Hur vill du då att det ska uppfattas?
– Vi har i flera års tid jobbat med dessa frågor och har sett detta problem öka. Vi ser hur många har mått dåligt över att ha satt sig i sådana situationer. Den här möjligheten som Skatteverket erbjuder har funnits ett tag, men har aktualiserats den senaste tiden.

–  Sedan kanske detta var ett provokativt sätt att informera om det, det kan jag förstå, men ibland behöver man vara provokativ, säger Paulina von Euler.