Expert går i graven.
Expert går i graven.
I fjol On Off, i går Expert. Hemelektronikkedjorna dör som flugor i en bransch med låga marginaler och investeringsintensiva marknadsföringskampanjer.

Efter Experts konkurs fortsätter hemelektronikkedjorna sitt budskap om låga priser, trots att priskriget på kort tid har tagit död på två branschaktörer.

– Det är väldigt tråkigt för medarbetare, leverantörer och kunder. Det återstår att se hur marknaden kommer att påverkas, säger Sibas informationsansvarige Nora Ny.

Vad kommer att bli avgörande för att överleva?
– Genom att fortsätta erbjuda superlåga priser och bättre service i kombination med en god likviditet kan vår och våra kunders framtid tryggas

Varken Siba eller Mediamarkt planerar att vika av från den inslagna vägen när det kommer till marknadsföring. Ingen vill spekulera i vilken som blir nästa offer i hemelektronikbranschens priskrig.
– Det är ingen hemlighet att de har slitit hårt, jag tror ingen är jätteförvånad. Det är tråkigt eftersom det är många som mister sina jobb, säger Johan Rosenblom marknadschef på Mediamarkt.

Hur påverkar det här konkurrensförhållandena på marknaden?
– Den blir en spelare mindre, men det är fortfarande otroligt tufft. Det är konsumenternas marknad.

Kommer Mediamarkt att fortsätta konkurrera med pris, trots de låga marginalerna och förlustsiffrorna i Sverige?
– Det är en av hörnstenarna i vårt koncept. Vårt prisläge skyddar oss mot konkurrenterna och prisläget ändrar inte konkurrensförhållandena över tid.

Hur ska man agera för att inte falla?
– Det är som sagt otroligt tufft just nu. Vi försöker göra det bästa möjliga av de marginaler vi har. Det viktigaste är att vara snabb och fortsätta innovationsarbetet. Det är fokus på konsumentbeteendet som gäller.