Annonsen.
Annonsen.
Tidningen The Economist vill provocera i sin marknadsföring. I går rapporterade Resumé om gatukampanjen vid Stockholms övergångsställen. På Spotify använder tidningen en displayannons med artikeln "Internet skulle inte vara hälften så bra utan porr".

– Vi vill att folk ska tänka på The Economist på ett annat sätt. Vi är provokativa i vår journalistik och tänker annorlunda. Vi ställer tuffa frågor och försöker täcka områden som vi vet skapar debatt, säger Will Wilkinson marknadschef för The Economist i norra Europa.

Med en tydlig liberal hållning ibland annat drogpolitik vill tidningen väcka uppståndelse hos läsarna. Gatukampanjen där man med högtryckstvätt och utan kemikalier tvättar in tidningens logotyp är i rullning i Stockholm, Berlin och Hamburg.

Anser du att kampanjen är olaglig?
– Nej, den är inte olaglig. Den är kontroversiell och det är precis vårt mål.

Varför vill ni lyfta fram "porr-artikeln" i annonsen på Spotify?
– Det är en artikel som beskriver hur man gör affärer på internet. Oavsett vad man tycker om porrindustrin så har porren drivit fram det kommersiella användandet.

Finns det inte en risk att ni blir missförstådda om man bara läser rubriken?
– Har man inte trott att The Economist kan skriva om ämnen som porr tidigare och hajar till, då har vi lyckats tillräckligt. Vi vill inte lyfta fram innehållet i porren, utan vill lyfta fram porrindustrin som en framgångsrik affärsmodell.

Vad blir nästa steg i er nordiska marknadsföring?
– Vi vill lyfta fram vår produkt som en tidning alltid beredd att ta debatten. Vi har fått bra feedback hittills och vi vet att vi pratar med vår målgrupp på rätt sätt.