– Nu börjar vi se konkreta resultat av det stora förändringsarbete vi startade när jag tillträdde, säger Johan Åberg, vd och koncernchef för KappAhl.

Kapp Ahls omställning innehåller allt från uppfräschning av butikerna, ny sortimentsstrategi och nytt kommunikationskoncept. Förändringen syftar till att stärka varumärket och kundrelationen.

KappAhl genomförde nyligen sin största kundundersökning någonsin. Därefter kunde modekedjan definiera tre huvudgrupper baserat på kundernas personliga förhållande till mode.

Det nya reklamkonceptet bygger på att följa tre naturliga kvinnor vars karaktärer är baserade på dessa så kallade modeattityder.

– Nu tar vi ett nytt grepp om kommunikationen. Konceptet under mottot "Hey, I like your style" är en ogenerad hyllning till våra kunder och deras stil. För att lyckas i vår bransch måste man älska sina kunder, och detta är vårt sätt att visa att vi gör det, berättar Anders Paulsson, ny marknadsdirektör på KappAhl sedan i våras.

Reklamkonceptet är signerat reklambyrån Holy Diver i samarbete med KappAhls inhousebyrå. Musiken i filmen är en modern och dansvänlig omarbetning av en gammal Temptations-klassiker. Låten kommer att få en framträdande plats i KappAhls reklam framöver.

– Vi har redan spelat in de första fyra filmerna, och premiärfilmen börjar rulla måndag 24 september samtidigt i Sverige, Norge, Finland, Tjeckien och Polen. Förutom TV kommer vi att synas mycket i digitala och sociala media, i linje med vår nya mediestrategi. I premiärfilmen får vi stifta första bekantskapen med kvinnorna och kika in på gatan där de bor, säger Anders Paulsson.

Kapp Ahl har under en längre tid gått på knäna ekonomiskt.

– Vi har jobbat hårt med butiker och sortiment under året. Nu när kommunikationskonceptet är färdigt är bitarna på plats och KappAhl är redo för en kraftfull nystart, avslutar Anders Paulsson.