David Sandström på DDB.
David Sandström på DDB.
– Genom att förändra dynamiken mellan rollerna, på samma sätt som Bill Bernbach gjorde på 60-talet när han först teamade art directors och copywriters, hoppas vi kunna leverera ännu fler nyskapande och starka idéer i framtiden, säger David Sandström, vd på DDB Stockholm och själv planner i grunden.

Vad som genomförs nu är alltså kreatörena ska briefa planning, och inte tvärt om som är det brukliga. Syftet med förändringen är att tydliggöra planningens roll, som de anser har varit otydlig och otillräcklig när det gäller att utnyttja dess fulla potential.
– Tron på att planning skall komma med en eureka-insikt som kreatörerna älskar är en myt. I våra ögon så är den kreativa briefen död. Man behöver inte ett papper som dikterar vad man ska göra innan man ens börjat. Det kreatörerna behöver är en mer kontinuerlig närvaro i processen. När de vill ha upplysning, stöd och insikter så skall de få det. Man kan inte komma med en insikt till bordet som ingen har bett om, säger Jessica Morales, head of planning på DDB.

Dessutom delar byrån upp sin 10 man starka planningavdelning i två delar: insight planning och conceptual planning. De förstnämnda ska hjälpa arbetsgrupperna med förståelse kring bland annat konsumenters beteende och att testa hypotester. Conceptual planning står för de större perspektiven och är tänkta att hjälpa till med den övergripande strategin för kunden. Dessutom ska de se till att de idéer som tas fram svarar mot kundens brief, och att formulera en tydlig och sammahängande tanke.
– På så sätt säkerställer vi att rätt idéer i sin fulla potential lämnar DDB och att de är förpackade på ett tydligt och pedagogiskt sätt, säger Jessica Morales.